Abans de l’arribada de l’Imperi Otomà, a la regió dels Balcans hi predominava culturalment l’Imperi Bizantí, que tenia la seva capital a Constantinoble, actual Estambul. Amb la caiguda de Constantinoble el 1453 i la propagació de l’Imperi Turc, els otomans construeixen els seus edificis propis seguint l’estil bizantí. En l’àmbit religiós, es construeixen grans mesquites basades en models arquitectònics bizantins, com per exemple, Hagia Sophia o la mesquita de Süleymaniye, a Estambul. Durant almenys 500 anys aquestes construccions bizantines serviren com a models per la majoria de mesquites musulmanes. Per tant, l’arquitectura otomana s’ha d’entendre com el desenvolupament de l’arquitectura bizantina però sota un canvi religiós islàmic i un nou ordre polític.
En aquest sentit, els otomans van desenvolupar una arquitectura molt rica, on van saber dominar i compaginar la tècnica amb la decoració. Es creen grans espais interns mitjançant les voltes i les cúpules i s’aconsegueix crear harmonia entre els espais interns i externs i la llum interior.
Dintre de l’arquitectura otomana podem distingir diversos períodes:
- Període Otomà temprà
- Període de Bursa (1299 – 1437)
- Període Clàssic (1437 – 1703)
- Període tulipà (1703-1757)
- Període barroc (1757 – 1808)
- Període Imperi (1808 – 1876)
- Període tardà (1876 – 1922)
- Període tulipà (1703-1757)
- Període barroc (1757 – 1808)
- Període Imperi (1808 – 1876)
- Període tardà (1876 – 1922)
Del Període Clàssic cal destacar la Mesquita del Sultà Ahmed, també coneguda com la Mesquita Blava degut a la seva rica decoració interna a partir de rajoles de ceràmica d’aquest color. Aquesta construcció la trobem a Estambul i va ser obra de Sedefkar Mehmet Aga. Construïda entre 1609 i 1617, està situada davant de l’església de Santa Sofia i és l’única de la ciutat que té 6 minarets. El seu disseny és la culminació de diversos segles d’evolució de l’església bizantina i la mesquita otomana i en ella hi trobem una mescla d’elements bizantins amb l’arquitectura islàmica tradicional.
Pel que fa a l’interior de l’edifici el traçat de la planta és irregular, però tot i això l’arquitecte és capaç de crear harmonia amb els diferents elements constructius. Trobem un sistema de cúpules i semi-cúpules recolzades en tres exedres que acaba amb una gran cúpula central de 43 metres d’altura i 23,5 metres de diàmetre. L’interior de la mesquita està revestit amb més de 20.000 rajoles de ceràmica fetes a mà amb més de 50 dissenys diferents. En els nivells inferiors, les rajoles tenen un disseny més tradicional i, en canvi, a les galeries és més viu i cridaner. A l’exterior de la mesquita també hi trobem un pati rodejat per una galeria continua i un espai per l’ablució.
No hay comentarios:
Publicar un comentario